Opdrachtgever Nederlandse Brandweer

Voor Design Challenge 8 heb ik gedurende 10 weken aan een opdracht gewerkt voor de Nederlandse Brandweer, en dan specifiek voor Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De opdrachtgever was op zoek naar een interactief product dat burgers instrueert bij een groot incident of ramp. Vaak zijn hulpdiensten pas later op de plaats van incident: burgers zijn altijd ter plekke. Hoe zetten we deze in?

“Gebruik specifieke vaardigheden ter ondersteuning”

Ontwerpproceskaart

Op de ontwerpproceskaart vind je alle onderzoeken, creatieve technieken en ontwerpmethodes die uitgevoerd zijn in een periode van 10 weken.

Golden circle & Persona

Vanuit verschillende onderzoeken ontwierp ik aan aantal visuals die mijn inzichten lieten zien. Vanuit mijn interview met de opdrachtgever ontwikkelde ik een golden circle, en van andere inzichten maakte ik weer een customer journey.

Daarnaast ontwikkelde ik een persona, een fictieve burgerhulpverlener die graag haar vaardigheden zou willen inzetten tijdens een incident, maar niet weet hoe. Ik koos een lifeguard als voorbeeld. Ook dient de persona als samenhangend inzicht omtrent de doelgroep.

Ontwerprichtlijnen

Wanneer je vanuit creatieve brainstorm technieken (met en zonder doelgroep) direct te gaan ontwerpen, heb je wel wat richtlijnen nodig. Die stelde ik voor mezelf op, om steeds opnieuw tijdens het ontwerpen mijn ontwerpkeuzes te kunnen valideren.

Co-create

Hoe kan je nu beter weten wat aansluit bij de opdrachtgever en/of doelgroep door samen met ze te werken? Dat deed ik door concepten te presenteren en feedback te ontvangen op de hoofdkazerne van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

Presentatie

Aan het eind van de 10 weken presenteerde ik mijn opdracht doormiddel van een werkend prototype, wat burgerhulpverleners met specifieke vaardigheden inzet bij matchende incidenten. Zo wordt een lifeguard ingezet bij een verdrinking en een beveiliger van een festival terrein voor een incident waar veel mensen verplaatst moeten worden. Brandweer en burgerhulpverlener kunnen nu communiceren met elkaar doormiddel van ResQ, iets wat eerder niet kon.